Con Luigi Nono

2016

for string trio [24′]

Commissioned by Contrechamps · Supported by the Ernst von Siemens Music Foundation

First performance: 16 May 2017, Geneva. Ensemble Contrechamps

© Sikorski, Hamburg · score: sik 8804

Con Luigi Nono

Während meines Studienaufenthalts in Venedig 2005 studierte ich im Archivio Luigi Nono seine Skizzen, besonders des Streichquartetts. Mit fiel auf, wie er dieses Werk komponierte, nämlich als Versammlung relativ unabhängiger Abschnitte, die erst spät zu einem Gesamtzusammenhang gefügt wurden. Wenn ich eine Hommage schreibe, versuche ich auf einen bestimmten Aspekt des Widmungsträgers zu antworten. In diesem Fall auf die mir entgegengesetzte Arbeitsweise. Normalerweise kenne ich die Gesamtarchitektur eines Stücks, bevor ich beginne. Nicht diesmal. Ich definierte 52 Fragmente zwischen 3 und 60 Sekunden in drei Typen und komponierte sie unabhängig voneinander. Erst nachdem alle niedergeschrieben waren, überlegte ich mir die Gesamtform – eine für mich völlig neue Erfahrung. Eine weiterer Bezug zu Nono ist, daß ich der Viola bestimmte Zitate aus dessen Streichquartett zugeordet habe, aber doch so kontrapunktiert, daß es unaufdringlich geschieht.Das Werk entstand 2016, über 10 Jahre, nachdem die Idee zu diesem Streichtrio keimte.

(Claus-Steffen Mahnkopf)

 

Con Luigi Nono

My homages are works that relate to a particular figure in the field of art, music, architecture and philosophy. In each of these pieces of work I attempt to direct my musical style in a direction that is immediately linked to the mind, aesthetics and work of this figure. „Con Luigi Nono“ is my response to Luigi Nono’s famous string quartet. In my homage I try to adopt Nono’s method of working with that string quartet I studied in the Luigi Nono Archive in Venice – i.e. I try not to compose the way I normally do by designing a formal plan that I fill with content. By contrast here I proceed in a radically inductive manner, composing individual fragments, developing them over a certain amount of time and only slotting them together for the final result. Therefore I defined 52 fragments between 3 and 60 seconds in three types and composed them independently. After all were written down, I considered the overall form – a completely new experience for me. Another reference to Nono is that I have assigned certain quotes from the string quartet to the viola, but is so contextualized that it is unobtrusive. The work was created in 2016, over 10 years after the idea of this priece came in my mind.

(Claus-Steffen Mahnkopf)

 

Scores page 1